ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДИТИНИ ЗА ОСВІТНІМ НАПРЯМОМ «ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ»
Загальновідомо, що в людини немає більшої цінності, ніж здоров’я. З давніх-давен відоме гасло: «Твоє здоров’я — у твоїх руках». Проте для того, щоб навчитися берегти здоров’я, потрібно багато знати про самих себе, про стан свого організму. Слово «здоров’я» супроводжує дитину з часу її народження. Ще навіть не знаючи, що воно означає, трирічний малюк каже: «Я здоровий, якщо не хворію». І почасти це вже є відповіддю. Щоб дитина могла піклуватися про своє здоров’я і здоров’я інших, необхідно виробити в неї свідоме ставлення до життя, усвідомлення пріоритету здоров’я. Дуже важливо сформувати валеологічний світогляд і мотивацію до здорового способу життя. У дошкільнят виробиться усвідомлене ставлення до власного здоров’я, коли діти засвоять елементарні знання про свій організм, оволодіють гігієнічними нормами поведінки, психологією спілкування, гігієною харчування. Ці знання та навички вони поповнюватимуть і вдосконалюватимуть упродовж усього свого життя.
Дошкільники з раннього віку оволодівають певним обсягом стихійних знань про здоров’я, їх цікавить власний організм, вони намагаються дослідити його як можуть. Малюки несподівано для себе роблять відкриття, наслідуючи дорослих, доглядаючи власне тіло.
Дитина допитливо пізнає все навколо себе, а також пізнає сама себе. Про те, щоб дитина знала, що таке здоров’я, що впливає на нього, що для нього корисне, а що — шкідливе, як зберегти й зміцнити своє здоров’я й здоров’я інших людей, мають ретельно подбати дорослі (батьки й педагоги). Головне — правильно дібрати інформацію для подання дітям: щоб вона була наукова, доступна для сприймання дошкільнятами, зорієнтована на формування в них практичних навичок дбайливого ставлення до свого здоров’я, спиралася на традиції українського народу в збереженні та зміцненні здоров’я, а також відповідала вимогам Базового компонента.
Варто наголосити, щоодним зі стратегічних принципів сучасної системи дошкільної освіти виокремлено принцип оздоровчої спрямованості освітнього процесу, що є похідним від принципу гуманізації. Оздоровча спрямованість освітнього процесу зумовлена потребами сьогодення. Здоров’я дитини слугує базисом її виховання, освіти й розвитку. Цей принцип зумовлює здійснення моніторингу стану здоров’я дітей і реалізується через різні аспекти організації життєдіяльності дітей в умовах ЗДО (які загалом і повинні бути спрямовані на збереження, формування та зміцнення здоров’я дітей).
Реалізовуючи зазначений принцип, необхідно враховувати такі умови, як:
- до охорони їхнього життя та здоров’я;
- до забезпечення їх повноцінного фізичного розвитку;
- до формування свідомого ставлення до власного здоров’я і здоров’я інших;
Основним завданням, що стоїть перед працівниками ЗДО, є організація оптимально активної і насиченої позитивними емоціями життєдіяльності дітей дошкільного віку, яка забезпечувала б їх щасливе зростання. Успішна реалізація цього завдання грунтується на необхідності з перших років життя формувати у дітей основи культури здоров’я.
Тож цілком логічно, що першою в Базовому компоненті дошкільної освіти визначено освітню лінію «Особистість дитини», першою складовою частиною якої є «Здоров’я та фізичний розвиток». Освітній зміст цієї складової містить такі структурні компоненти:
Реалізація цієї частини змісту освіти забезпечує формування здоров’язбережувальної компетенції, що полягає в:
- з будовою свого тіла, гігієнічними навичками з його догляду;
- з належністю до певної статі;
- з продуктами харчування;
- з основними показниками власного здоров’я, його цінністю;
- виконувати основні рухи та гімнастичні вправи;
- застосовувати здобуті знання, вміння і навички щодо збереження здоров’я, не зашкоджуючи як власному здоров’ю, так і здоров’ю інших людей.
Незаперечним є факт, що здоров’я дитини є основою її виховання, освіти та розвитку. Саме тому одним із завдань, які насамперед повинні реалізувати працівники дошкільної ланки освіти, є формування у дітей ціннісного ставлення до свого здоров’я на основі усвідомлення ними цієї фундаментальної цінності. Саме ціннісне ставлення до свого здоров’я здатне виконувати функцію регулятора власної поведінки та сприяти формуванню здорового способу життя.
Вихователям належить провідна роль у формуванні у дошкільників:
- свідомо оцінювати власне здоров’я;
- приймати мотивовані рішення щодо ведення здорового способу життя.
Освітяни дошкільної ланки разом з батьками мають створити оптимальний освітній простір, який сприятиме тому, щоб ціннісне ставлення до здоров’я спонукало дітей вести здоровий спосіб життя, який, у свою чергу, став би однією з провідних потреб не лише у дошкільний період, а й упродовж усього життя. Для цього з дітьми, починаючи з перших років життя, слід вести освітню роботу, формувати у них звичку дбати про власне здоров’я.
Передумовами збереження здоров’я дітей є:
- поваги до кожної дитини і віри у її досягнення;
- позитивно-доброзичливих взаємовідносин;
- врахування базових можливостей кожної дитини і результативності її здобутків;
- поєднання любові з боку дорослих з об’єктивною вимогливістю;
- власного відчуття щастя і надання можливості кожній дитині відчувати себе щасливою;
Для того щоб сучасний вихователь мав змогу працювати по- новому, він мусить щоденно займатися власною самоосвітою, підвищенням фахової компетентності й особистісного креативного потенціалу. Педагог має не лише орієнтуватися у сучасних досягненнях дошкільної освіти, впроваджувати провідні ідеї та освітні технології у практику роботи, а й займатися інноваційною діяльністю в сфері формування здоров’я дітей. Важливим чинником інноваційної діяльності вихователя є усвідомлення ним, що кожна освітня технологія має містити в собі оздоровчий компонент, тобто її основна спрямованість полягає в збереженні фізичного, психічного (інтелектуального і емоційного), духовного (морального) і соціального здоров’я.
Важливим аспектом під час вибору оздоровчої технології є врахування індивідуального стану здоров’я вихованців та умов і можливостей ЗДО. Урахування цих аспектів дасть змогу функціонально ефективно використовувати певну технологію й забезпечувати її комплексний вплив на процес формування здоров’я дитини.
Серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей раннього віку в ЗДО слід виокремити: пальчикову (вправи, ігри, картинки), дихальну та звукову гімнастику, психогімнастику (вправи, ігри ) тощо.
Доведена ефективність впровадження у процеси життєдіяльності дитини оздоровчих технологій терапевтичного спрямування, до яких належать: артотерапія, казкотерапія, ігротерапія, сміхотерапія; музична терапія; кольоротерапія тощо. За останні роки популярності набуло застосування в практиці роботи ЗДО оздоровчих технологій, що використовуються з профілактично- лікувальною метою, серед них можемо виділити такі: фітотерапія (чаї, коктейлі, фітомішечки); ароматерапія (ароматизація приміщення); вітамінотерапія (вітамінізація страв), різні види масажу (з використанням щіток, шишок, горішків, самомасаж), урізноманітнення роботи шляхом застосування нетрадиційного обладнання тощо.
Поради вихователям щодо застосування здоров’язбережувальних технологій у роботі з дітьми:
- чітко плануйте свою діяльність;
- добре опануйте обрану технологію;
- створюйте відповідне середовище;
- узгоджуйте свої дії з батьками дітей, забезпечуйте єдність підходів закладу освіти і батьків до запроваджуваної технології;
- залучайте вихованців тільки за їхнім бажанням;
- будьте в доброму гуморі;
- слідкуйте за власним здоров ям;
- пам’ятайте, що здорову дитину може виховати лише здоровий педагог;
- регулюйте індивідуальні навантаження, враховуйте принцип прогресуючого навантаження;
- використовуйте в своїй діяльності екологічно доцільні предмети;
- дотримуйтеся гігієнічних вимог;
- самовдосконалюйтеся.
Використання розмаїття оздоровчих технологій допоможе забезпечити багаторівневість освітньої системи в рамках здоров’язбережувального простору. У той же час ознайомлення з інноваційними підходами в галузі оздоровлення дітей націлює педагогів на пошук найбільш раціональних шляхів збереження й зміцнення їхнього здоров’я, оптимізує творчість педагогів, сприяє їхньому самовдосконаленню.