Комунальний заклад

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В ДОШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В ДОШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Пропонуємо ряд рекомендацій для ДНЗ, які вирішили інтегрувати ІКТ в освітню діяльність .

Наші пропозиції складаються з восьми простих кроків

graf3

Крок 1. Розвивайте наявні можливості

1)          Вирішивши почати або активізувати інтеграцію ІКТ в ігри і навчання дітей у вашому ДНЗ, ви зіткнетеся з низкою запитань . У пошуках відповідей на них спробуйте розширити та поглибити своє розуміння контексту і розвинути наявні можливості :

2)          Розвивайте власні навички володіння ІКТ. Це знадобиться вам в процесі їх інтеграції . Врахуйте , що розвиток навичок володіння ІКТ — процес, що триває все життя.

3)          Вивчайте якісні джерела — наукову літературу про застосування ІКТ в дошкільній освіті і джерела, в яких викладаються практичні думки про те , як слід діяти .

4)        Шукайте приклади правильних і ефективних методів. Шукайте нові контакти .

Крок 2. Визначте своє становище

У процесі інтеграції ІКТ можна виділити і вивчати наступні сторони:

1)      Мотивація і ініціалізація . Хто виступає ініціатором процесу і чому?

2)      Цілі, які ставлять люди, які ініціюють процес інтеграції .   Чи чітко сформульовані ваші цілі ?

3)      Які категорії ІКТ ви використовуєте? Чи усвідомлюєте ви, що ІКТ — широкий спектр категорій, що вони дають нам безліч різних можливостей отримання нового досвіду , необхідного для комплексного розвитку дітей?

4)      Як ви застосовуєте засоби ІКТ для підтримки навчання та ігор? Використовуєте ІКТ як додаткову і необов’язкову розвагу для дітей або інтегруєте їх у спланований вами процес як інструмент для досягнення поставлених вами же цілей?

5)      Яких педагогів ви маєте в своєму розпорядженні? Наскільки добре вони володіють ІКТ? А ви самі? Скільки ваших педагогів ( і в якій мірі ) готові вчитися і мають мотивацію до навчання, готові обговорювати, відкривати і здійснювати інновації?

6)      Хто підтримує вас? Хто надає вам фінансову підтримку? Чи підтримують вас батьки ?

7)      У яких цілях ( крім адміністративних ) ваш ДНЗ використовує ІКТ?

8)      Як ви аналізуєте , оцінюєте і плануєте продовження цього процесу ? Які інструменти (внутрішні та зовнішні) ви використовуєте?

Крок 3. Сформулюйте свої цілі і завдання

1)      Формулюйте свої цілі і стратегії просто і зберігайте цю простоту визначень, адже вам доведеться пояснювати їх іншим людям, що володіють іншим рівнем знань ІКТ.

2)      Забезпечте гнучкість своїх цілей і стратегій. Чим більше ви будете взнавати ІКТ і чим глибше розуміти їх, тим краще усвідомите можливості, котрі відкриває використання технологій в освітніх цілях, і тим краще зможете формулювати цілі та засоби їх досягнення.

3)      Визначаючи цілі, подумайте, які аспекти навчання, ігор і розвитку ви будете вважати особливо важливими для ДНЗ і як підтримувати розвиток дітей у цих напрямках за допомогою ІКТ?

4)      Важливо також з’ясувати, що і чому не входить. Навчання навичкам користування комп’ютером та іншими ІКТ- пристроями було б невірним завданням .

5)      Безсумнівно, надання дітям доступу до ІКТ в якості винагороди за успішне виконання інших завдань або хорошу поведінку не може бути метою вашої стратегії.

Крок 4. Створіть своє середовище

1)      Ознайомтесь з правилами, регулюючими всі аспекти застосування ІКТ в дошкільній освіті, і дотримуйтесь їх.

2)      Незалежно від того, існують такі правила чи ні , і від того , наскільки вони складні або короткі, пам’ятайте: безпека дітей з усіх точок зору — вищий пріоритет.

3)      Створіть власний ІКТ -простір. Якщо ви не обмежені ніякими правилами, виберіть приміщення як місце для цього простору і установіть там ІКТ- пристрої або створіть комп’ютерний куточок.

4)      Якщо можливо, підключіть куточок ІКТ до Інтернету.

5)      Якщо можливо, поставте в комп’ютерному класі чи куточку нові меблі відповідно віку дітей. Всі проводи, розетки повинні бути повністю заховані від дітей і недоступні їм.

6)      Зверніть особливу увагу на правильне освітлення, яке повинно бути легко регульованим.

7)      Крім всіх « технічних вимог, що пред’являються до ІКТ», куточок повинен відповідати всім вимогами, що пред’являються до приміщень для ДНЗ .

Крок 5. Сприяйте професійному розвитку персоналу

1)     Не чекайте того, що ви самі і ваші колеги — педагоги будете відвідувати протягом декількох днів курси підвищення кваліфікації, по закінченню яких станете компетентними у використанні ІКТ. Майте на увазі: професійне оволодіння ІКТ — частина довічного процесу особистісного розвитку.

2)     Оцініть нинішній рівень володіння вашими педагогами ІКТ та ступінь їх мотивації до його підвищення. Якщо необхідно, подумайте про ефективні способи посилення їх мотивації .

3)     Постарайтеся створити і підтримувати у вашому ДНЗ атмосферу, в якій люди цінують знання , щодня вчаться один у одного і підтримують один одного.

Крок 6. Інтегруйте , спостерігайте і міркуйте

1)      Накопичивши певний досвід і перевіривши функціональність вашого куточка ІКТ, зосередьтесь на перших спробах інтеграції технологій в різні види діяльності, передбачені вашим навчальним планом.

2)      Поступово сконцентруйтеся на усвідомленні способів використання нових технологій, на способах розробки нових педагогічних прийомів і їх застосування для більш успішного досягнення поставлених цілей.

3)      Використовуйте ІКТ при роботі з дітьми в приміщеннях і на вулиці.

4)      Розвивайте навички інтеграції ІКТ в діяльність цілої групи .

5)      Вчіться спостерігати, як діти розвивають свої здібності у використанні ІКТ.

6)      Постійно збирайте кращі зразки своєї діяльності, наприклад, у формі електронного порт фоліо. Ці документи будуть потрібні колегам, батькам і вам самим для поглибленого аналізу і планування подальшого розвитку .

Крок 7. Будуйте партнерські відносини

1)      Ініціюйте і підтримуйте співпрацю педагогів і батьків.

2)      Намагайтеся формувати (особисто або в групі ) ясні уявлення про майбутнє і плани розвитку, підходи до навчання за допомогою ІКТ. Будь-яка зміна виявляється неможливою доти, поки ви не досягнете схвалення і підтримки батьків. З батьками треба будувати активні та плідні партнерські відносини .

3)      Дізнавайтеся, що роблять діти з ІКТ вдома, спробуйте використовувати цю інформацію. Пізніше ви зможете впливати на вибір батьків в питаннях « Домашньої політики ІКТ ». Вчіться у батьків і одночасно вчіть їх.

Крок 8. Плануйте подальший розвиток

1)      Уважно спостерігайте за тим, як інтеграція ІКТ змінює клімат в закладі, як розвиваються відносини і способи спілкування між вами і вихованцями, як вони співпрацюють один з одним у нових умовах, та плануйте наступні кроки.

2)      Вивчайте актуальні тенденції у дошкільній освіті, особливо в застосуванні ІКТ: а ) читайте спеціальну літературу з цієї теми; б) будьте активними учасниками спілкування з іншими ДНЗ і педагогами — новаторами; в ) пишіть про свій досвід.

3)      Задайте собі питання. Які нові форми інтеграції ІКТ ми могли б прийняти? Які ще є перешкоди, які нам треба подолати ? Як можна уникнути цих перешкод або зменшити їх? Чи помітна наша робота всім, хто цікавиться нею?

4)        Відстежуйте нові важливі події, які виникають в процесі інтеграції ІКТ та які якимось чином треба відобразити в навчальному плані ДНЗ .

graf4