Комунальний заклад

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

 

Національно-патріотичне виховання завжди було невід’ємною складовою виховного процесу в системі дошкільної освіти України. Адже патріотизм, як і інші якості особистості, починає формуватися в дошкільному дитинстві — у період надзвичайно активного розвитку дитини.

Завдання національно-патріотичного виховання дошкільників представлені нормативними документами. Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» одним із ключових завдань дошкільної освіти є виховання в дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин і рідної мови, національних цінностей українського народу.

У новій редакції Державного стандарту дошкільної освіти зазначено, що в дітей старшого дошкільного віку має бути сформована соціально-громадянська компетентність -це здатність до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя.

Результат сформованості соціально-громадянської компетентності засвідчує ціннісне ставлення дитини до себе, своїх прав і прав інших, наявність уявлень про правила і способи міжособистісної взаємодії з членами сім’ї, родини, іншими людьми та вмінь дотримуватись цих правил в соціально-громадянському просторі, а також ціннісне ставлення та повагу до культурних надбань українського народу, представників різних національностей і культур.

У Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1233-р., окреслено, що  метою Програми є удосконалення та розвиток цілісної загальнодержавної політики національно-патріотичного виховання шляхом формування та утвердження української громадянської ідентичності на основі єдиних суспільно-державних (національних) цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність) і загальнолюдських цінностей, принципів любові і гордості за власну державу, її історію, мову, здобутки та досягнення у сфері культури, економіки, науки, спорту, дієве сприяння органам державної влади та органам місцевого самоврядування в захисті і охороні національної державності Українського народу, готовність до захисту державної незалежності і територіальної цілісності України, усвідомлення громадянського обов’язку із розвитку успішної країни та забезпечення власного благополуччя в ній.

Метою Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої   Указом Президента України від 18 травня 2019 року № 286/2019, визначено пріоритети й основні напрями національно-патріотич­ного виховання дітей та молоді, зокрема:  формування національно-культурної громадянської ідентичності, національно-патріотичного світогляду, збереження та розвитку суспільно-державницьких та духовно-моральних цінностей Українського народу.

У  листі МОН  від 27.07. 2022 № 1/8504-22  «Методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладу дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році»     звертається особлива увага на те, що одним із провідних напрямів діяльності ЗДО у 2022-2023 н. р. є формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку. Важливо консолідувати зусилля педагогів і батьків для зміцнення національної ідентичності дітей як основи, яка виховує справжній патріотизм; сприяє формуванню у дітей позитивного образу своєї країни, утверджує активні позиції громадянина своєї країни, виховує ціннісне ставлення до своєї родини як частини свого народу, його історії, традицій, культури.

Зміст  комплексної освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» та чинних парціальних освітніх програм   національно-патріо­тичного виховання дітей дошкільного віку «Україна — моя Батьківщина», Каплуновська О.М., «Моя країна –Україна», Гавриш Н.В. стверджує та передбачає організацію системної і пла­номірної роботи з національно-патріотично­го виховання дітей уже з молодшого віку, що спрямована на виховання в дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, дер­жавної та рідної мов, національних цінностей українського народу.

Отже, національно-патріотичне вихован­ня — це не лише виховання почуття любові, а й відчуття належності до своєї Батьківщини, єднання з її історією, географією, мовами й культурами, етносами й ментальністю. Патріотичні почуття — дуже делікатні та ніжні почуття, позбавлені усілякої фальші, неправ­ди й нещирості, не витримують тиску, вони потребують свободи.

Виходячи з вищевикладеного, визначимо завдання національно-патріотичного ви­ховання особистості дитини в дошкільному віці:

  • -ознайомлення з історією рідного краю, життям і побутом народу України;
  • -виховання любові до рідного краю (до рідного дому, сім’ї, дитячого садка, міста);
  • -формування духовно-моральних взаємин між людьми;
  • -виховання пошани й любові до культур­ного спадку свого народу й сучасного мисте­цтва;
  • -формування толерантного ставлення до представників інших народів, культур і тра­дицій, до однолітків, батьків, сусідів, інших людей;
  • -культивування кращих рис української ментальності — працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;
  • -формування мовленнєвої культури.